Myter om trylling

true or false

Myter om trylling

Finnes det myter om trylling?

Vi kjenner alle til Harry Potter og Charmed. Men disse får oss også til å tenke på hvorvidt trylling også forkludres med myter. Uansett hvor interessant disse måtte være, får de oss til å spørre oss selv noen spørsmål.

Er trylling og magi egentlig så kompleks? Det må da ha noen ulemper å kunne denne kunsten også? La meg ta dere gjennom 3 myter om trylling.

Myter om trylling - true or false

Definisjonen av myter finner du hos Wikipedia.

Myter #1: De er utvalgte

Den første av 3 myter om trylling er at tryllekunstnere eller magikere blir utvalgt av noen. Selvsagt er dette tull. Magi og trylling er faktisk en kunst eller ferdighet om du vil, som så og si alle kan lære seg, selvsagt, med gode læremestere eller andre ressurser rundt seg. Du blir ikke født inn i en magisk avstamning eller en trollmannsfamilie. Alt dette er myter om trylling. Trylling og magi krever et ufattelig antall timer trening, og ikke minst en ubegrenset mengde med tolmodighet, for å kunne mestre. Det har et sett med regler, logikk og resonnement. Så hvorfor ikke bli en del av miljøet? Hvorfor skal du sitte på bakerste benk i publikum, når du faktisk kan lære det selv, og bli en artist?

Myter #2: Den hemmelige ed

Den andre av 3 myter om trylling har du garantert hør om før. Dette er den hemmelige eden som tryllekunstnere avgir. Den går noe som, «Jeg skal aldri avsløre hemmeligheten til noen tricks, og jeg skal kun utføre trickset en gang for publikum». Dette har lenge vært regelen som tryllekunstnere skal og lever etter.

Men verden utvikler seg, og et godt stykke med dynamikk og fleksibilitet må tas i betraktning, også rundt den hemmelige ed. Tryllekunstnere forstår viktigheten av å lære opp personer til å kunne tricks og hemmeligheter for at publikum skal føle et visst behag og sympati overfor dem. Men ikke minst, se på hva som har blitt stor business blant mange etablerte artister. Tryllekunstnere tar privattimer for å bli bedre tryllekunstnere, såkalte «master classes». Gode investeringer, både for den ivrige artist, men også for læreren. Forklaringen kan være enkel, – penger. Når penger banker på døra, vil den hemmelige ed plutselig utfordres og for mange glemmes.

Myter #3:  Å fornærme en tryllekunstner

Den tredje av 3 myter om trylling er en klassiker. Mange tror den beste måten å håndtere eller sette ut en tryllekunstner på, er ved å fornærme han. Folk tror du kan gjøre en tryllekunstner mindre konsentrert ved å fornærme han på scenen. Alt dette kun for at han skal mislykkes. Dette fungerer sjelden! Dette er kun en myte! Det har så og si en motsatt effekt. Tryllekunstnere i utgangspunktet elsker jo å gjøre sitt publikum forbannet, forvirret, sint eller frustrert. Og mange tilstreber dette målet så langt de kan. Ja, mange utfører faktisk sine ferdigheter enda bedre under slikt tilsynelatende press. Til syvende og sist er det den som fornærmer som til slutt vil være den som føler seg ydmyket.